środa, 22/5/2019 | 4:05 CEST
You are here:  / Strabag Janki / Samochody PRL

Samochody PRL

Samochody PRL
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Samochody PRLPRL to okres, od którego zaczęła się w naszym kraju wielkoseryjna produkcja samochodów i motocykli. Owszem ? samochody i motocykle pojawiały się i przed wojną, jednak prawdziwy boom motoryzacyjny rozpoczął się w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku, w środkowym okresie PRL. To właśnie w tych latach, oraz w latach siedemdziesiątych pojawiały się na drogach pojazdy, które pamiętamy do dziś.

Syrena.

Syrena to auto, które zapamiętane zostało jako pojazd ciekawy, aczkolwiek wykonany na tyle niedbale, że trudno było mówić o sprawności tego auta. Z drugiej strony nie można się dziwić. Syrena to prosty samochód, napędzany silnikiem użytkowanym także w motopompach strażackich. Samochód został zaprojektowany przez Stanisława Łukasiewicza, a pierwsze pojazdy pojawiły się na drogach już na przełomie lat 1957/58.

Pierwsze modele, ze względu na drzwi otwierane do tyłu, nazywane były łapaczami kur. Kolejne wersje – 104, 105, 105 L i pochodne miały już drzwi otwierane do przodu i ryzyko przypadkowego otwarcia drzwi podczas jazdy przestało istnieć.

Maluch, czyli Fiat 126 p.

Fiat, 126 p. to samochód, który bez wątpienia miał największy wkład w historię polskiej motoryzacji. Produkowany nieprzerwanie od roku 1973 do roku 2000, na trwałe zmienił obraz polskich dróg. Przez wiele lat, to właśnie maluchy na nich królowały. Auto trudno było nazwać wygodnym czy bezpiecznym. Niewielki, małolitrażowy, prostej konstrukcji, był idealnym autem dla przysłowiowego Kowalskiego. Samochodem, od którego wielu zaczynało przygodę z motoryzacją. Ciekawostką jest to, iż do końca produkcji był modernizowany w niewielkim stopniu, pierwsze i ostatnie maluchy były do siebie bardzo podobne.

Przez czas produkcji tego samochodu, wyprodukowano w Polsce ponad 3 miliony sztuk. Produkcja została zakończona w dość dziwnych okolicznościach, a powodem, który pośrednio na to wpłynął, było wprowadzenie do sprzedaży o wiele nowszego Fiata Cinquecento.

Polonez.

Samochód, który w założeniu miał zastąpić Fiata 125p, stal się autem, produkowanym równolegle z tym pojazdem, klienci, bowiem byli zainteresowani zarówno Polonezami jak i Fiatami 125 p. Polonez zaprojektowany został w znanym studiu Giugiaro. Konstrukcja auta spełniała nawet amerykańskie orny bezpieczeństwa, pojazd więc był bardzo bezpieczny, wygodny i praktyczny. W toku produkcji, wprowadzano różne wersje nadwoziowe Poloneza, nie zmieniły się jednak główne założenia konstrukcyjne auta. Przez czas produkcji, od 1977 roku, do roku 2000, wyprodukowano ponad milion tych aut.

Wspomniane auta, oraz kultowy Fiat 125p, na trwałe zmieniły obraz polskich dróg i zmotoryzowały kraj w tym niewątpliwie trudnym czasie.

Najnowsze wpisy o samochodach i motoryzacji: